laptopstock.ir@gmail.com 021-65399984
ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

تفاوت معنی ریفربیشد ، دست دوم ، استوک و اوپن باکس

لپ تاپ استوک
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
5/5 - (1 امتیاز)

در این مطلب قصد داریم با چند اصطلاح آشنا شویم که در خرید لپ تاپ یا رایانه دست دوم بسیار اهمیت دارند . با دانستن معانی این لغات میتوانید علاوه بر صرفه جویی هنگام خرید خود ، از کیفیت ، نوع و وضعیت محصولی که خریداری میکنید تا حدودی آگاه شوید.

با مراجعه به آگهی های فروش محصولات دست دوم مخصوصا در حوزه ی دیجیتال مانند لپ تاپ ، کامپیوتر ، موبایل و یا تبلت ها ، اصطلاحاتی مانند استوک ، دست دوم ، ریفر (ریفربیشد) و اوپن باکس را میشنوید.

 

ریفربیشد یا Refurbished چیست؟

در صورتی که معنی لغوی آن را در گوگل ترنسلیت وارد کنید به معنی “مرمت شده” میباشد . هر محصولی که دارای ایرادی بوده و این ایراد رفع شده است و به چرخه ی فروش مجدد بازگشته را Refurbished میگویند.البته این محصولات کاملا نو بوده و استفاده نشده اند.

محصولات Refurbished را میتوان به 2 دسته تقسیم کرد.

  1. Factory Refurbished : این دسته از محصولات در کارخانه ی تولید کننده و در چرخه ی کنترل کیفیت ، عیب یا عیوبی داشته اند که در همان کارخانه ی تولید کننده ، مجدد به واحد رفع ایراد ارجاع داده میشوند و پس از رفع عیوب مجدد توسط کنترل کیفیت بررسی و در صورت صحت عملکرد به چرخه ی فروش وارد میشوند اما بر روی بسته بندی آنها عبارت Factory Refurbished قید میشود و یا بسته بندی آنها متفاوت از محصولات اصلی خواهد بود و با قیمت بسیار کمتر عرضه میشوند.
  2. Certified Refurbished : دسته ی دوم محصولاتی هستند که مشتری پس از خرید متوجه ایرادی در آن شده است و بلافاصله آن را به فروشنده یا کارخانه مرجوع میکند.این دستگاه توسط فروشنده یا کارخانه تعمیر شده و مجدد برای فروش عرضه میشود.

بنابراین متوجه شدید که محصولات Refurbished محصولاتی هستند که کاملا نو بوده و استفاده ای از آنها نشده است و تنها ایراد آنها رفع و به چرخه فروش وارد شده اند.

محصولات ریفربیشد از چند طریق به فروشنده مرجوع میشوند و میتوان گفت چند منبع وجود دارد که این محصولات به چرخه ی فروش مجدد وارد میشوند.این منابع شامل :

  • کالایی که مشتری خریداری کرده و جعبه ی آن را باز کرده است و کالای خریداری شده به هر دلیل با سفارشش تطابق ندارد که این محصول به فروشنده عودت داده شده است.این نوع محصولات به این دلیل که تنها جعبه ی آنها باز شده است را Open Box (اوپن باکس) میگویند.
  • کالایی که برای مشتری ارسال شده است دارای مشکل ظاهری یا سخت افزاری بوده که عودت داده شده است.
  • کالا مصرف نمایشگاهی یا پشت ویترینی داشته است.
  • کالا در زمان استفاده و در طول مدت گارانتی دچار مشکل شده است و مرجوع شده است.

استوک یا Stock چیست؟

عبارت Stock به معنی موجودی میباشد.اما در اصطلاح عامیانه و در کشور خودمان اکثر فروشنده های لوازم دست دوم ، به محصولات خود عبارت استوک را میچسبانند! برای مثال لپ تاپ استوک ، کیس استوک و … به هر حال اصطلاحی است که باب شده است و خریداران نیز با شنیدن این عبارت متوجه دست دوم بودن محصول میشوند با این تفاوت که معمولا محصولات دست دوم وارداتی که از کشورهای اروپایی ، امریکا یا چین وارد شده اند را محصولات استوک میگویند.

Stock در اصل به چه معناست؟

معمولا کالاهای استوک دارای سخت افزار قدیمیتری نسبت به کالاهای بورس بازار هستند.لپ تاپ یا کامپیوترهای استوک که از کشورهای اروپایی یا چین وارد بازار ایران میشوند شامل 2 دسته هستند.یا کاملا نو و استفاده نشده هستند و یا بدون کارتن و استفاده شده و دست دوم.

محصولات استوک ، محصولاتی هستند که خریدار به دلایل شخصی و نه ایراد در دستگاه آن را به فروشنده مرجوع نموده است . در اکثر کشورها اگر خریدار تصمیم به عودت کالا بگیرد ، فروشندگان موظف هستند بدون هیچ سوالی محصول فروخته شده را در مدت زمان مشخصی که در فاکتور محصول قید شده است ، پس بگیرند.این محصولات به انبار ارجاع داده میشوند و در نهایت به عنوان کالای دست دوم به فروش میرسند.در حالت دیگری نیز محصولاتی مدت زمان زیادی را در انبار باقی مانده اند و دیگر دارای سخت افزار بروز نبوده و مشتری ندارند . این نوع محصولات نیز به عنوان استوک با قیمت بسیار پایین تر به فروش میرسند.

در برخی موارد دیگر ، برای مثال یک شرکت تصمیم به نوسازی تمام لپ تاپ های مورد استفاده کارمندان خود میگیرد در حالی که لپ تاپ های قبلی هنوز قابل استفاده هستند . این نوع از لپ تاپ ها و یا کامپیوترها نیز وارد بازار فروش استوک میشوند.

کالای دست دوم چیست؟

در مطالبی که در بالا به آنها اشاره شده است با برخی وضعیت های کالای دست دوم آشنا شدید ولی در هیچ یک از موارد بالا ، خریدار یک کالا ، مستقیما اقدام به فروش کالای خریداری شده ی خود نکرده بلکه محصول خریداری شده به فروشنده عودت داده شده و مراحل فروش مجدد را طی کرده و یا از طریق واسطی اینکار انجام شده است.

معمولا کالای دست دوم را اینگونه میشناسیم که شخصی کالایی را خریداری کرده است و اکنون به هر دلیلی قصد دارد کالای خود را به فروش برساند و از طریق آگهی های تبلیغاتی اقدام به فروش مستقیم کالای خود به اشخاص دیگر مینماید.نمونه های زیادی از این آگهی ها را در سایت های تبلیغاتی مشاهده میکنید و یا سایت های خارجی مانند ebay و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه